ساخت بسکت های لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار نیروگاه نکا

1399/05/08 - 17:04

با توانمندی کارکنان نیروگاه نکا بومی سازی شد :

ساخت بسکت های لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار نیروگاه نکا

  با توانمندی کارکنان نیروگاه شهید سلیمی نکا ساخت بسکت­ های لایه گرم ایر پری هیتر واحدهای بخار بومی­ سازی شد.

      به گزارش معاونت تعمیرات شرکت، به منظور افزایش راندمان بویلر و صرفه­ جویی در مصرف سوخت واحدها، عملیات ساخت و تعویض بسکت­ های لایه سرد و گرم ایرپری هیتر واحدهای یک و دو بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا، همزمان با تعمیرات اساسی انجام شد.

      شرکت مدیریت تولیدبرق نکا با توجه به نیاز واحدهای بخاری نیروگاه به ساخت تجهیز ژانگستروم( گرمکن هوا ) با استفاده از بسکتهای سرد و گرم و به منظور استفاده از امکانات، تخصص و توانمندی­های کارکنان در راستای ساخت تجهیزات مورد نیاز، با خرید دستگاه­های برش و فرم­دهی ورق ، از سال­های گذشته بستر لازم جهت ساخت بسکت­های گرم ایر پری هیتر و نیز ساخت فریم(باکس) بسکتهای لایه سرد از جنس کورتن استیل را فراهم نموده است.

       بسکت­های لایه سرد بویلرها بدلیل محل قرارگیری، شرایط دمایی و تشکیل شبنم در حالت مازوت سوز بودن در معرض خوردگی بیشتر قرار داشته و به همین دلیل باکس آنها از جنس کورتن با ضخامت 3 میلیمتر و ورق های داخل آنها دارای لعاب ضد خوردگی اسیدی می باشد. شایان ذکر است بسکت های لایه سرد (لعابدار) در سنوات گذشته از خارج از کشور تامین می شد که امسال برای اولین بار در داخل کشور ساخته شد و در حین تعمیرات اساسی واحد یک بخار نصب گردید.

    عملیات ساخت و تعویض بسکت واحدهای بخاری نیروگاه شهیدسلیمی شامل: تخلیه ورق­ های فرسوده، ترمیم فریم­ها، برش، فرم­دهی و نصب ورق­ها در فریم­ها و جوشکاری ­های مورد نیاز و در ادامه استقرار در ژانگستروم در مدت 90 روز انجام ­شد.

     در هر نوبت تعویض کامل بسکت­های لایه سرد و گرم واحدهای بخار 440 مگاواتی نیروگاه شهیدسلیمی نکا برای لایه گرم حدود 200 تن و برای لایه سرد حدود50 تن ورق مصرف می­شود. برای انجام این کار حدود 16 نفر در بخش تعویض، 10 نفر در بخش برشکاری و ساخت ،6 نفر در بخش جوشکاری و 2 نفر در بخش حمل و نقل به صورت مستقیم فعالیت می نمایند.

      استفاده بهینه، بازیافت و جلوگیری از هدررفت انرژی یکی از کلیدی­ترین مباحث در نیروگاه­های بخاری می­باشد، در بویلرهای نیروگاهی به منظور افزایش راندمان و کاهش سوخت مصرفی از نوعی مبدل حرارتی به نام گرمکن هوا (ژانگستروم) استفاده می­شود تا بوسیله آن بتوان انرژی حرارتی گازهای خروجی کوره را کنترل و در جهت افزایش دمای جریان هوای ورودی بکار گرفت.

      ژانگستروم، متشکل از استوانه­ای دوار به نام روتور است که فضای آن با محفظه ­هایی به نام بسکت که تعداد زیادی ورق موج­دار در داخل آن قرار دارد، پر می­شود، وجود موج بر روی سطوح انتقال حرارت موجب تحریک بیشتر جریان و افزایش میزان انتقال حرارت می­گردد. بسکت­ها به تناسب محل استقرار و شرایط دمایی به 3 دسته لایه سرد، میانی و گرم روی هم قرار می­گیرند.